System OPIEKA jest system informatycznym opracowanym dla Jednostek Organizacyjnych Pomocy Społecznej, wspomagającym realizację ich zadań ustawowych z zakresu pomocy społecznej.
System posiada świadectwo zgodności, wydane przez MPIPS, na poziom organizacyjny GMINA.
Funkcjonalność systemu:
-
stałe usprawnianie obsługi podopiecznych poprzez zautomatyzowanie czynności związanych z rejestracją i obiegiem informacji w OPS,
-
przyznawanie i realizację przewidzianych ustawą świadczeń, w tym wypłacanie zasiłków,
-
dokonywanie oceny sytuacji zasiłkobiorców i ich rodzin,
-
prowadzenie ewidencji prowadzonej pracy socjalnej,
-
prowadzenie kontroli finansowej i właściwej organizacji pracy w celu skuteczniejszego adresowania świadczeń,
-
prowadzenie sprawozdawczości oceniającej skuteczność udzielanej pomocy społecznej,
-
przekazywanie - w wersji elektronicznej - sprawozdawczości oraz wymaganych zbiorów centralnych,
-
wymianę informacji z innymi jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej,
-
współpraca z Centralnym Systemem Informatycznym Zabezpieczenia Społecznego (Emp@tia),
-
współpracę z programem PŁATNIK w zakresie przekazywania danych dot. wymaganych dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych.
Zakres funkcjonalny:
1. Obsługa ewidencji zasiłkobiorców:
-
realizacja funkcji rejestracji, aktualizacji oraz przeglądania wniosków, wywiadów podstawowych, kontrolnych, alimentacyjnych, ,
-
wydawanie decyzji: w sprawie pomocy, odmownej, w sprawie DPS, zmieniającej, uchylającej, zawieszającej, odwieszającej wg uprzednio zdefiniowanych wzorów,
-
tworzenie planów wypłat, planów spłat,
-
rejestracja spłat,
-
rejestracja porozumień z Rodzinnymi Domami Pomocy,
-
obsługa kontraktów socjalnych na wyjście z bezdomności zawartych pomiędzy świadczeniobiorcami a Ośrodkiem Pomocy Społecznej,
-
rejestracja Niebieskiej karty,
-
rozliczenie nienależnie pobranych świadczeń i zasiłków,
-
rozliczenie odpłatności,
-
obsługę metryki sprawy.
2. Rozliczenia świadczeń i sprawozdawczość:
-
rozliczanie świadczeń w podziale na: rodzaje świadczeń, terminy wypłat świadczeń, wg miejsca wypłat (płatnych w kasie, przekazem pocztowym, na konto),
-
wydruk zestawień księgowych,
-
wpisanie naliczonych świadczeń na kartę świadczeń,
-
tworzenie miesięcznego zestawienia księgowego,
-
generowanie pliku z przelewami, przekazami pocztowymi oraz przelewami elektronicznymi,
-
tworzenie obowiązującej sprawozdawczości, również w postaci elektronicznej,
-
tworzenie Zbioru Centralnego,
-
współpraca z systemem „Finansowo-Księgowym” autorstwa ZETO Koszalin,
-
współpraca z Bałtyckim Bankiem Spółdzielczym w Darłowie.
3. Współpraca z Platformą Integracyjną CSIZS obejmuje:
-
obsługę poczty i dokumentów elektronicznych,
-
współpracę z Terminalem Mobilnym,
-
ewidencję wysłanych i odebranych komunikatów,
-
ewidencję danych o składkach ZUS,
-
obsługę parametrów współpracy z PI CSIZS,
-
pobranie słowników z PI CSIZS,
-
weryfikację beneficjenta w zakresie: tożsamości osoby w CBB, pobranych świadczeń w JOPS, sprawdzenia zgodności osoby z danymi w CBB, ewidencji PESEL, EKSMOoN, Aplikacji Centralnej Rynek Pracy, Centralnej Ewidencji Kierowców, Platformy Usług Elektronicznych ZUS, e-Podatków, CEIDG, KRS.
4. Administrator obejmuje funkcje pozwalające na:
-
obsługę słowników centralnych, systemowych i lokalnych,
-
obsługę użytkowników systemu (ewidencja, hasła, uprawnienia),
-
definiowanie podstaw prawnych i uzasadnień,
-
definiowanie szablonów decyzji i dokumentów,
-
ustawienie parametrów systemu,
-
kontrolę rejestru zdarzeń w systemie.
System jest wykonany w wersji sieciowej, z wykorzystaniem technologii:
-
baza danych: Firebird,
-
język programowania: Delphi,
-
system operacyjny: Windows.