Opieka

System OPIEKA jest system informatycznym opracowanym dla Jednostek Organizacyjnych Pomocy Społecznej, wspomagającym realizację ich zadań ustawowych z zakresu pomocy społecznej.

System posiada świadectwo zgodności,  wydane przez MPIPS,  na poziom organizacyjny GMINA.

Funkcjonalność systemu:

  • stałe usprawnianie obsługi podopiecznych poprzez zautomatyzowanie czynności związanych z rejestracją i obiegiem informacji w OPS,
  • przyznawanie i realizację przewidzianych ustawą świadczeń, w tym wypłacanie zasiłków,
  • dokonywanie oceny sytuacji zasiłkobiorców i ich rodzin,
  • prowadzenie ewidencji prowadzonej pracy socjalnej,
  • prowadzenie kontroli finansowej i właściwej organizacji pracy w celu skuteczniejszego adresowania świadczeń,
  • prowadzenie sprawozdawczości oceniającej skuteczność udzielanej pomocy społecznej,
  • przekazywanie - w wersji elektronicznej - sprawozdawczości oraz wymaganych zbiorów centralnych,
  • wymianę informacji z innymi jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej,
  • współpraca z Centralnym Systemem Informatycznym Zabezpieczenia Społecznego (Emp@tia),
  • współpracę z programem PŁATNIK w zakresie przekazywania danych dot. wymaganych dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych.

Zakres funkcjonalny:
1. Obsługa ewidencji zasiłkobiorców:

  • realizacja funkcji rejestracji, aktualizacji oraz przeglądania wniosków, wywiadów podstawowych, kontrolnych, alimentacyjnych, ,
  • wydawanie decyzji: w sprawie pomocy, odmownej, w sprawie DPS, zmieniającej, uchylającej, zawieszającej, odwieszającej wg uprzednio zdefiniowanych wzorów,
  • tworzenie planów wypłat, planów spłat,
  • rejestracja spłat,
  • rejestracja porozumień z Rodzinnymi Domami Pomocy,
  • obsługa kontraktów socjalnych na wyjście z bezdomności zawartych pomiędzy świadczeniobiorcami a Ośrodkiem Pomocy Społecznej,
  • rejestracja Niebieskiej karty,
  • rozliczenie nienależnie pobranych świadczeń i zasiłków,
  • rozliczenie odpłatności,
  • obsługę metryki sprawy.

2. Rozliczenia świadczeń i sprawozdawczość:

  • rozliczanie świadczeń w podziale na: rodzaje świadczeń, terminy wypłat świadczeń, wg miejsca wypłat (płatnych w kasie, przekazem pocztowym, na konto),
  • wydruk zestawień księgowych,
  • wpisanie naliczonych świadczeń na kartę świadczeń,
  • tworzenie miesięcznego zestawienia księgowego,
  • generowanie pliku z przelewami, przekazami pocztowymi oraz przelewami elektronicznymi,
  • tworzenie obowiązującej sprawozdawczości, również w postaci elektronicznej,
  • tworzenie Zbioru Centralnego,
  • współpraca z systemem „Finansowo-Księgowym” autorstwa ZETO Koszalin,
  • współpraca z Bałtyckim Bankiem Spółdzielczym w Darłowie.

3. Współpraca z  Platformą Integracyjną CSIZS obejmuje:

  • obsługę poczty i dokumentów elektronicznych,
  • współpracę z Terminalem Mobilnym,
  • ewidencję wysłanych i odebranych komunikatów,
  • ewidencję danych o składkach ZUS,
  • obsługę parametrów współpracy z PI CSIZS,
  • pobranie słowników z PI CSIZS,
  • weryfikację beneficjenta w zakresie: tożsamości osoby w CBB, pobranych świadczeń w JOPS, sprawdzenia zgodności osoby z danymi w CBB, ewidencji PESEL, EKSMOoN, Aplikacji Centralnej Rynek Pracy, Centralnej Ewidencji Kierowców, Platformy Usług Elektronicznych ZUS, e-Podatków, CEIDG, KRS.

4. Administrator obejmuje funkcje pozwalające na:

  • obsługę słowników centralnych, systemowych i lokalnych,
  • obsługę użytkowników systemu (ewidencja, hasła, uprawnienia),
  • definiowanie podstaw prawnych i uzasadnień,
  • definiowanie szablonów decyzji i dokumentów,
  • ustawienie parametrów systemu,
  • kontrolę rejestru zdarzeń w systemie.

System jest wykonany w wersji sieciowej, z wykorzystaniem technologii:

  • baza danych: Firebird,
  • język programowania: Delphi,
  • system operacyjny: Windows.